Wednesday 16 October 2346

Rahsia sebenar Habbatuss Sauda'

ASSALAMUALAIKUM SAHABAT2 SEMUA...

Bagaimana rahsia sebenar Habbatuss Sauda' berperanan dalam penawar dan penyembuhan masih lagi menjadi misteri.




Analisa demi analisa ke atas Habbatus Sauda' secara saintifik telah mengenalpasti lebih dari 100 bahan-bahan penyembuh.

Hanya 63 telah dijalankan ujikaji dan selebihnya belum lagi dikenalpasti oleh penyelidik. Oleh itu walaupun penyelidikan telah dijalankan, rahsia kehebatan Habbatus Sauda' masih lagi banyak yang belum dibongkar sepenuhnya.

Mungkin di sinilah terletaknya rahsia perubatan Habbatus Sauda', yang mengikut maksud

hadis Nabi SAW: penawar bagi segala penyakit.

Setakat ini analisa telah menunjukkan bahawa bahan-bahan tersebut saling seiring, berhubungkait dan menyokong antara satu sama lain dalam proses rawatan untuk penyembuhan masalah kesihatan dan penyakit-penyakit.

Untuk memahami proses saling hubung-kait dan perjalanan penyembuhan yang mungkin terjadi, berikut adalah senarai bahan-bahan kandungan holistic Habbatus Sauda' dan ciri-cirinya yang diketahui oleh kajian sains:

1) Alanine
Adalah sejenis asid amino non-essential.Antioxidant (bahan yang mencegah/kurangkan kerosakan akibat proses oxidation)Cancer preventive(pencegah kanser)

2) Alpha-spinasterolAnti-inflammatory,Anaesthetic (bius setempat, kebaskan sakit / numbs pain)

3) Arginine
Adalah sejenis asid amino yang non-essentialDiuretic (Agen yang meransang pengeluaran air kencing)Pituitary stimulant (peransang kelenjar pituitari).Bahan ini juga memperbaiki tindak balasbadan terhadap bakteria, virus dan selseltumor.Ia menolong menyembuh luka, dan mengeluarkan hormon-hormon yang diperlukan untuk tumbesaran bayi.

4) Ascorbic acid (Vitamin C)
Adalah asid gula yang bersifat anti-oxidant (bahan yang mencegah/kurangkan kerosakan akibat proses oxidation)Anti-arthriticAnti bacterialAnti cold,Anti ulcer,Cancer & asthma preventative (pencegah kanser dan asthma/lelah)

5) Asparagine
Asid amino non essentialAnti sickling (penyakit sickle cell),Diuretic (agen yang meransang pengeluaran air kencing)Sistem saraf memerlukan asparagineuntuk mengekalkan imbangan (equilibrium), dan transformasi asid amino acid. Ia juga memainkan peranan dalam synthesis ammonia.

6) Beta-Carotene (_-Carotene)
Bersifat antioxidant, ditukar menjadi Vitamin A:-anti kanser,Menolong pernafasan, membaiki masalah mata.Vitamin A adalah salah satu nutrient yang sangat penting bagin badan manusia.

7) Beta Sisterol
Menurunkan tahap kolesterol yang tidakbaik (the bad cholesterol),Menolong rembesan,Meningkatkan sistem pertahanan badan(immune system), memulihkan tahap gula dalam darah,Mengecilkan kelenjar prostate yang bengkak. (BHP benign prostatic hyperplasia)

8)CalciumAnti allergic(alahan)Anti atheriosclerotic (penyempitan salurdarah)Anti osteoporotic (mencegah kekurangan densiti galian tulang Bone Mineral Density - BMD)Carminative mengeluarkan gas dari perut dan usus. Carvone (Essential Oil)Anti septic (bahan yang membunuh mikrob pada luaran/kulit)Cancer preventative (mencegah kanser)Carminative mengeluarkan gas dari perut dan usus.Insectifuge menghalau serangga.

9) ChromiumPenting dalam metabolisma gula darah,Memainkan peranan yang utama dalam sensitiviti sel-sel kepada insulin.Meningkatkan tahap cholesterol dan triglyceride. Memperbaiki toleransi glucose.

10) Cobalt
Meransang produksi sel-sel darah merah dan mencegah anemia (kurang darah).

11) Copper
Menolong dalam pembentukan sel-sel darah merah,Membantu pembentukan tulang yang baik dan senggaraannya (maintenance).Ia juga menolong pembentukan elastin dan collagen yang penting untuk penyembuhan luka.

12) Cystine
Anti homocystinuric (pengeluaran homocystin dalam air kencing satu penyakit yang disebabkan masalah metabolisma keturunan dirawat dengan Vitamin B6).Diperlukan untuk kegunaan Vitamin B6.Menolong dalam menyembuhkan melepuh, luka dan menghancurkan lapisan mukus dalam penyakit seperti bronchitis dan cystic fibrosis.Cystine menolong dalam pembekalan insulin ke pankreas, yang diperlukan untuk assimilasi gula dan kanji.Ia juga boleh menjadi agen detox (detoxification agent - penyahracun) untuk menahan badan dari kerosakan akibat alcohol dan rokok.Mencegah kerosakan ke atas hati (liver) dan otak

13) D-Limonene
Anti cancer (breast),Anti tumour promoter,Cancer preventative (mencegah kanser)

14) FiberAnti diabetic (kencing manis),Anti obesity (gemuk berlebihan),Anti tumour (barah),Anti ulcer (luka, kudis dalam perut),Cancer preventative (mencegah kanser),Cardio protective (melindungi jantung),Laxative (tindakan julap)

15) Glucose
Anti varicose (pembengkakan vena urat),Memory enhancer (menguatkan ingatan)

16) Glutamic A (non-essential amino acid)Anti epileptic (sawan),Anti retardation (terencat akal/jasad)Juga penting untuk metabolisma gula dan lelemak.Ia juga boleh menjadi rawatan untuk masalah neurological, ulcer, hypoglycemic come, muscular dystrophy, epilepsy,Parkinson's, and cacat akal (mental retardation).

17) GlycineAnti acid,Anti ulcer (mencegah luka dalam perut),Ancer preventative (mencegah kanser),Anti gastric.Ia penting untuk membina protein dan sinthesis asid nucleic, RNA dan DNA, asid hempedu, dan asid-asid amino yang lain dalam badan.Ia juga menghentikan kemerosotan otot,penting untuk kesihatan prostate.Dapat menolong mencegah sawan.

18) HederageninAnti allergenic(bahan alahan),Anti capillary fragility (kelemahan urat darah yang kecil),Anti fibrolyticanti inflammatory (radang),Fungicide (membunuh fungus -kulat)

19) Iodine
Mengatur produksi tenaga dalam badan,Menolong membakar lebihan lemak dengan meransang kadar metabolisma,Menstabilkan berat badan,Mengawal tahap cholesterol.Ia juga memperbaiki kesihatan mental (mentality), pertuturan, tulang, keadaan rambut, kulit dan gigi.

20) Iron
Anti anemic (kurang darah - anemia),Anti menorhagic (haidh yang banyak dan lama keluarnya - )Ia juga diperlukan untuk mengoksigenkan sel darah merah, kesihatan sistem pertahanan badan danpenghasilan tenaga Isoleucine (Essential amino acid)Anti encephalopathic (penyakit otak).Diperlukan untuk pembentukan hemoglobin darah,Pengekalan tahap gula dalam darahPembekuan darah (gula)

21) Leucine (Essential amino acid)Anti encephalopathic,Mengekal tahap gula dalam darah,Pertumbuhan tisu otot,Hormon pertumbuhan,Penyembuh luka dan tenaga.

22) Linoleic acid (Asid Lemak)Anti anaphylactic (hypersentivity terlalu peka kepada bahan luaran -allargen)Anti arteriosclerosis,Anti arthritis,Anti eczema, (ezcema ialah kesan radang (inflammation) kulit yang menyebabkan merah, gatal, berkudis, berkeruping dan bersisik)Anti histamine (bahan yang bertindakbalas terhadap kesan fisiologi histamine hasil dari alahan)Anti inflammatory,Asid Linoleic (LA) dan Asid Alpha-Lenolenic tidak boleh dihasilkan oleh badan manusia. Oleh itu ia adalah sangat penting didapati dari sumber pemakanan.

23) Lysine
Anti alkalotic (pH badan)Ia diperlukan untuk pembentukan dan pertumbuhan tulang kanak-kanak, menolong menyerap kalsium.Ia juga menolong penghasilan antibodi, hormon, enzyme, collagen dan membaikitissue.Ia juga menolong pesakit yang sedang sembuh dari kecederaan dan pembedahan.

24) Magnesium
Mengatur aktiviti neuromuscular (saraf dan otot) jantung, menukarkan gula darah kepada tenaga.Ia menolong dalam pembentukan tulangdan gigi dan penyerapan calcium dan potassium.

25) Methionine
Anti catarrh (tersumbat hidung akibat selsema bengkak membran mucous),Anti eczema (ezcema ialah kesan radang (inflammation) kulit yangmenyebabkan kemerahan, gatal, berkudis, berkeruping atau bersisik),Cancer preventative (mencegah kanser),Anti oxidant (bahan yang mencegah/kurangkan kerosakan akibat prosesoxidation)Menghancurkan lemak, mencegah pengumpulan lemak dalam urat darah.

26) Myristic acid (Asid Lemak)Cancer preventative (mencegah kanser),Lubricant (pelincir dalam sistem penghadaman)

27) NigelloneAnti asthmatic,Anti bronchitic,Anti histaminic,Anti spasmodic

28) Oleic acid (Asid lemak)Anti inflammatory,Cancer preventative(mencegah kanser)

29) Palmitic acid (hexadecanoic acid - Asid Lemak)Anti fibrinolytic

30) Phenylalanine
Anti ADD (Attention Defisit Disorder masalah kurang `tumpuan biasanya pada kanak-kanak)Anti parkinsonian,Anti depressant (kemurungan)Ia juga menolong dalam ingatan dan pembelajaran.

31) Phytosterols
Menghentikan pengambilan cholesterol dan memudahkan pengeluarannya dari dalam badan.Menahan pembentukan tumor (barah ) dalam colon (usus besar), payu dan kelanjar prostat.Mengurangkan inflamasi (radang)

32) Potassium
Anti depressant,Anti fatigue (kelesuan),Anti hypertensive (mengurangkan tekana h tinggi),Anti spasmodic (kejangan).Menggalakkan rambut dan kulit yang sihat.

33) SaponinLaxativeAnti parasiteAnti mucousAppetite stimulant (peransang selera),Merendahkan tahap gula dalam h,Anti depressant,Anti inflammatory danAnti toxic.




34) Selenium
Adalah nutrien (bahan pemakanan) antioxidant yang utama.Mengurangkan risiko kanser payu, usus besar, paru-paru dan kelenjar prostat.Ia menolong mengekalkan keanjalan tisu badan (tissues elasticity).Menolong dalam perawatan dan pencegehan kelemumur (dandruff).Ia juga sebagai anti penuaan (anti-aging).

35) Serine
Cancer preventative(mencegah kanser)Serine diperlukan untuk metabolisma lemak, pertumbuhan tisu dan sistem pertahanan badan kerana ia menolong dalam penghasilan immunoglobulin danantibodi.Ia juga adalah bahan dalam protein otak dan selaput saraf.Ia digunakan dalam kosmetik sebagai pelembap kulit.

36) Sodium
Sodium adalah salah satu electrolyte di dalam badanDiperlukan untuk menghasilkan acid hydrochloric dalam perut untuk mempertahankan badan dari jangkitan yang mungkin ada dalam makanan.

37) Stigmasterol
Anti hepatotoxic (keracunan kepada hati- liver),Anti inflammatory,Anti viral,Cancer preventative (mencegah kanser),Stimulant -Menambah aktiviti functionalotak.Bertindak sebagai peransang gastrik (gastric stimulant).

38) TanninAnti tumor,Anti bacterial,Anti cancer (mencegah kanser)Anti carcinogenic (bahan yang menyebabkan kanser)Anti diarrhoic (cirit birit)Anti dysenteric (sakit dalam perut- dan usus perut)anti oxidant, (bahan yang mencegah/kurangkan kerosakan akibat proses oxidation)Anti ulcer,Anti viral

39) Threonine
Anti bacterial,Anti streptococci.Ia adalah essential amino acid dan tidakboleh dihasilkan oleh badan manusia. Oleh itu mesti diambil dari sumber pemakanan. Ia diperlukan untuk mengekalkan imbangan protein dalam badan.Ia juga menolong dalam pembentukan collagen dan elastin dalam kulit.Ia juga menolong dalam menghasilkan antibodi dan mengalakkan aktiviti dan pertumbuhan thymus.Zat-zat pemakanan lain dapat lebih diserap jika threonine ada dalam badan.Ia juga digunakan sebahagian dari rawatan kesihatan mental.

40) Thymoquinone
Anti arthriticAnti asthmaticAnti bacterial,Anti histamineAnti oxidant (bahan yang mencegah/kurangkan kerosakan akibat proses oxidation)Mengeluarkan cacing dan parasit dari dalam usus.

41) Tryptophan
Analgestic,Anti anxiety (keresahan),Anti dementia (nyanyuk),Anti hypertensive (tekanan darah tinggi),Anti parkinsonian,Anti migraine (sakit kepala),Anti insomniac (tidak boleh tidur),Anti manic (tekanan jiwa),Menstabilkan emosi,Mengawal kesakitan dan peristalsis usus,Menolong otak kanak-kanak dalam pembelajaran.

42) Tyrosine
Anti parkinsoniancancer preventative (mencegah kanser)
Menolong mengurangkan lemak badan, fungsi thyroid, kelanjar pituitary dan adrenal.Ia digunakan untuk mengurangkan stress dan menjadi lebih sedar (alert)Menolong otak kanak-kanak dalam pembelajaran.

43) Vitamin A (Beta Carotine)
Diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu badan. Menolong mengekalkan (beta carotene) kulit licin, lembut dan bebas dari penyakit.Mengurangkan risiko kanser paru-paru.Ia juga diperlukan untuk penglihatan malam, dan kulit sihat.Ia juga membantu deria rasa (selera makan), sistem penghadaman.Ia juga penting dalam pembentukan tulang, gigi, dan sinthesis protein dan glycogen.

44) Vitamin B1 (thiamine)Membantu menghadamkan dan metabolisma carbohydrate.Sangat penting untuk fungsi normal sistem saraf, otot dan jantung.Menggalakkan pertumbuhan dan tone otot yang baik, dan menstabilkan selera.

45)Vitamin B2 (Riboflavin)Memetabolisasikan carbohydrate, lemakdan protein.Membantu dalam penghasilan (Riboflavin) anti bodi dan sel darah merah.Menggalakkan kesihatan am yang diperlukanMengekalkan penglihatan yang baik, kulit, kuku dan rambut yang sihat.

46) Zinc
Anti oxidantperlu untuk synthesis protein dan penyembuhan lukaMengekalkan imbangan akali badan.Baik untuk sistem pertahanan badan disamping melawan masalah kulit seperti jerawat, bisul dan sakit tekak.Ia juga diperlukan oleh tisu, kuku dan kulit sihat.

Alhamdulillah.......BANYAK BUKAN ???

Senarai di atas ini hanyalah sebahagian dari bahan-bahan dalam Habbatus Sauda'. Banyak lagi senarai ciri-ciri bahan yang tidak dibentangkan, seperti kandungan dalam minyak volatile Habbatus Sauda'.

Bagaimanapun senarai di atas sudah cukup untuk memberi bayangan kepada kehebatan kandungan Habbatus Sauda'.

1 comment:

  1. What is the new casino with 5 spins no deposit bonus?
    3. You 창원 출장샵 need to create an account and deposit a 여주 출장마사지 minimum amount. The minimum deposit 서산 출장안마 amount for the new casino 계룡 출장마사지 has been increased from $5.50 통영 출장안마

    ReplyDelete